Sdílejte:

Klíčové pojmy AI, efektivní promptování, Microsoft 365 Copilot

Využití umělé inteligence v pracovním prostředí

Publikováno: 17. 12. 2024
Handshake,Of,Man,And,Robot.,Modern,Technologies.,Art,Collage.

S umělou inteligencí se setkáváme stále častěji, a abychom z AI nástrojů vytěžili maximum, je důležité se v nich umět orientovat. V minulém článku s názvem I. Úvod do světa AI jsme uvedli přehled základních AI nástrojů a v tomto navazujícím článku se zaměříme na klíčové pojmy a principy, které nám usnadní jejich použití. V závěru se zaměříme na specifika nástroje Microsoft 365 Copilot.

Klíčové pojmy AI

Při práci s AI nástroji se často setkáme s odbornými termíny, jako jsou strojové učení, jazykový model, generativní AI nebo prompt. Tyto pojmy popisují různé přístupy umělé inteligence a její potenciální využití.

  • Strojové učení (Machine Learning, zkr. ML): Jádro AI, kde se algoritmy „učí“ rozpoznávat vzory, rozhodovat se na základě dat a postupně své schopnosti zlepšovat.
  • Generativní AI: Modely, které umí vytvářet nové obsahy (texty, obrázky, hudbu) na základě vstupů od uživatele. Příkladem generativní AI jsou Velké jazykové modely (Large Language Models, zkr. LLM) – například ChatGPT.
  • Zpracování přirozeného jazyka (Natural Language Processing, zkr. NLP): Technologie, která umožnuje strojům rozumět textu a řeči, tedy pracovat s přirozeným lidským jazykem včetně analyzování sentimentu.
  • Prompt: Textový dotaz nebo příkaz, kterým komunikujeme se systémem umělé inteligence, abychom získali určitou odpověď nebo akci. Na základě kvalitního promptu AI generuje obsah a výsledky. K promptu můžeme volitelně připojit také dokument, URL, audio nebo obrázek. Prompty zadáváme do pole pro psaní zpráv v AI aplikacích nebo do postranní lišty u asistentů integrovaných v Office aplikacích.
Machine-Learning-scaled.jpg
Prompt-scaled.jpg

Základní parametry efektivního promptu v AI

Promptování je klíčem k úspěšnému využití AI, ať už ve vašem pracovním prostředí, nebo pro osobní účely. Čím přesněji svůj požadavek formulujete, tím relevantnější výstupy získáte. Jak tedy strukturovat prompt zadávaný do chatbota tak, aby AI správně pochopila vaše požadavky?

  • Cíl: Jasně definujte, co chcete, aby AI vytvořila nebo analyzovala. „Vytvoř seznam pěti hlavních bodů…“
  • Kontext: Pomozte AI pochopit širší okolnosti – např. typ dokumentu nebo adresáta, kterému je výstup určen. „…pro přípravu na schůzku se zákazníkem zaměřující se na současný stav projektu a cíle, kterých chceme dosáhnout.“
  • Očekávání: Uveďte, jak podrobný či formální výstup potřebujete, nebo jaký formát výsledku požadujete. „Odpověď zpracuj přátelským tónem, ale asertivně.“
  • Zdroj: Pokud chcete, aby AI použila specifická data nebo podklady, jasně je uveďte. „..zaměř se na přiložený dokument.“

Microsoft 365 Copilot, AI ve firemním prostředí

Pro uživatele s účtem Microsoft je na adrese copilot.microsoft.com zdarma dostupný AI jazykový model s názvem Copilot, který funguje jako veřejný chatovací nástroj. Tento chatbot na základě zadaného promptu vyhledává informace na internetu, vyhodnocuje a třídí různé zdroje a následně je s námi sdílí formou konverzace.

Placená služba integrovaná přímo do Microsoft aplikací se nazývá Microsoft 365 Copilot. Je to komponenta, která pracuje v rámci firemního prostředí organizace pouze s jejími vlastními daty (kontakty, kalendář, e-maily nebo schůzky). Komunikace s firemním Copilotem probíhá podobně jako s veřejným nástrojem, každý váš dotaz je však automaticky obohacen o relevantní firemní kontext, což zajišťuje mnohem přesnější a personalizovanější výsledky.

Firemního Copilota najdete na několika místech:

  • Přepnutím v prohlížeči z veřejného Copilota tlačítkem Práce v horní části chatu.
  • V aplikacích TeamsOutlook pomocí ikony Copilot v levém postranním panelu.
  • V aplikacích Word, Excel, PowerPoint a dalších rozbalíte postranní panel kliknutím na ikonu Copilot v horní liště aplikace. Zde můžete dokumenty vytvářet, upravovat a analyzovat přímo v prostředí dané aplikace.
Bezpecnost-scaled.jpg

Microsoft 365 Copilot, bezpečnost na prvním místě.

Všechny interakce jsou soukromé a zabezpečené, data zůstávají výhradně uvnitř Vaší firmy. Microsoft zajišťuje ochranu citlivých informací podle nejvyšších bezpečnostních standardů. Firemní Copilot přistupuje pouze k datům uloženým na OneDrivu, SharePointu nebo v Outlooku, a plně respektuje nastavená uživatelská práva

závěr

V příštím článku se zaměříme na konkrétní tipy, jak Microsoft 365 Copilot využít přímo v aplikacích Microsoft 365. Máte-li zájem o aktivaci Microsoft 365 Copilot, kontaktuje naše odborníky zde.

Starší příspěvky:

Výběr správného plánu Microsoft 365 je klíčový pro efektivní fungování vaší firmy. Microsoft nabízí různé licenční plány, které se liší

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) vstoupilo v platnost v roce 2018 a od té doby ovlivňuje všechny společnosti, které zpracovávají osobní údaje

Klíčové pojmy AI, efektivní promptování, Microsoft 365 Copilot

Handshake,Of,Man,And,Robot.,Modern,Technologies.,Art,Collage.

S umělou inteligencí se setkáváme stále častěji, a abychom z AI nástrojů vytěžili maximum, je důležité se v nich umět orientovat. V minulém článku s názvem I. Úvod do světa AI jsme uvedli přehled základních AI nástrojů a v tomto navazujícím článku se zaměříme na klíčové pojmy a principy, které nám usnadní jejich použití. V závěru se zaměříme na specifika nástroje Microsoft 365 Copilot.

Klíčové pojmy AI

Při práci s AI nástroji se často setkáme s odbornými termíny, jako jsou strojové učení, jazykový model, generativní AI nebo prompt. Tyto pojmy popisují různé přístupy umělé inteligence a její potenciální využití.

  • Strojové učení (Machine Learning, zkr. ML): Jádro AI, kde se algoritmy „učí“ rozpoznávat vzory, rozhodovat se na základě dat a postupně své schopnosti zlepšovat.
  • Generativní AI: Modely, které umí vytvářet nové obsahy (texty, obrázky, hudbu) na základě vstupů od uživatele. Příkladem generativní AI jsou Velké jazykové modely (Large Language Models, zkr. LLM) – například ChatGPT.
  • Zpracování přirozeného jazyka (Natural Language Processing, zkr. NLP): Technologie, která umožnuje strojům rozumět textu a řeči, tedy pracovat s přirozeným lidským jazykem včetně analyzování sentimentu.
  • Prompt: Textový dotaz nebo příkaz, kterým komunikujeme se systémem umělé inteligence, abychom získali určitou odpověď nebo akci. Na základě kvalitního promptu AI generuje obsah a výsledky. K promptu můžeme volitelně připojit také dokument, URL, audio nebo obrázek. Prompty zadáváme do pole pro psaní zpráv v AI aplikacích nebo do postranní lišty u asistentů integrovaných v Office aplikacích.
Machine-Learning-scaled.jpg
Prompt-scaled.jpg

Základní parametry efektivního promptu v AI

Promptování je klíčem k úspěšnému využití AI, ať už ve vašem pracovním prostředí, nebo pro osobní účely. Čím přesněji svůj požadavek formulujete, tím relevantnější výstupy získáte. Jak tedy strukturovat prompt zadávaný do chatbota tak, aby AI správně pochopila vaše požadavky?

  • Cíl: Jasně definujte, co chcete, aby AI vytvořila nebo analyzovala. „Vytvoř seznam pěti hlavních bodů…“
  • Kontext: Pomozte AI pochopit širší okolnosti – např. typ dokumentu nebo adresáta, kterému je výstup určen. „…pro přípravu na schůzku se zákazníkem zaměřující se na současný stav projektu a cíle, kterých chceme dosáhnout.“
  • Očekávání: Uveďte, jak podrobný či formální výstup potřebujete, nebo jaký formát výsledku požadujete. „Odpověď zpracuj přátelským tónem, ale asertivně.“
  • Zdroj: Pokud chcete, aby AI použila specifická data nebo podklady, jasně je uveďte. „..zaměř se na přiložený dokument.“

Microsoft 365 Copilot, AI ve firemním prostředí

Pro uživatele s účtem Microsoft je na adrese copilot.microsoft.com zdarma dostupný AI jazykový model s názvem Copilot, který funguje jako veřejný chatovací nástroj. Tento chatbot na základě zadaného promptu vyhledává informace na internetu, vyhodnocuje a třídí různé zdroje a následně je s námi sdílí formou konverzace.

Placená služba integrovaná přímo do Microsoft aplikací se nazývá Microsoft 365 Copilot. Je to komponenta, která pracuje v rámci firemního prostředí organizace pouze s jejími vlastními daty (kontakty, kalendář, e-maily nebo schůzky). Komunikace s firemním Copilotem probíhá podobně jako s veřejným nástrojem, každý váš dotaz je však automaticky obohacen o relevantní firemní kontext, což zajišťuje mnohem přesnější a personalizovanější výsledky.

Firemního Copilota najdete na několika místech:

  • Přepnutím v prohlížeči z veřejného Copilota tlačítkem Práce v horní části chatu.
  • V aplikacích TeamsOutlook pomocí ikony Copilot v levém postranním panelu.
  • V aplikacích Word, Excel, PowerPoint a dalších rozbalíte postranní panel kliknutím na ikonu Copilot v horní liště aplikace. Zde můžete dokumenty vytvářet, upravovat a analyzovat přímo v prostředí dané aplikace.
Bezpecnost-scaled.jpg

Microsoft 365 Copilot, bezpečnost na prvním místě.

Všechny interakce jsou soukromé a zabezpečené, data zůstávají výhradně uvnitř Vaší firmy. Microsoft zajišťuje ochranu citlivých informací podle nejvyšších bezpečnostních standardů. Firemní Copilot přistupuje pouze k datům uloženým na OneDrivu, SharePointu nebo v Outlooku, a plně respektuje nastavená uživatelská práva

závěr

V příštím článku se zaměříme na konkrétní tipy, jak Microsoft 365 Copilot využít přímo v aplikacích Microsoft 365. Máte-li zájem o aktivaci Microsoft 365 Copilot, kontaktuje naše odborníky zde.

Sdílet aktualitu:

Nezmeškejte novinky

Neodkládejte řešení technologických problémů.
Spojte se se zkušeným partnerem, který je vyřeší za vás.